Kanchanaburi & Ayutthaya!

12 augustus 2018 - Ayutthaya, Thailand

Op de 2e dag in Kanchanaburi al vroeg vertrokken naar de Erawan Falls. Eén van de highlights van Thailand. Vandaar ons vroege vertrek om nog enigszins te kunnen genieten van de mooie watervallen en een duik te kunnen nemen zonder duizenden andere toeristen tegen te komen. Er zijn 7 levels. Hoe hoger het level, hoe lastiger er te komen is. Guusje voorop, het kostte haar totaal geen moeite om boven te komen. Samen met Marco door naar level 7, Jurre en ik haakten af tussen 6 en 7. De behoefte aan een duik tussen de behoorlijk grote vissen die aan je tenen knabbelden hadden wij óók niet echt en we waren best een klein beetje onder de indruk van die enorme spin bij level 5...
Op de weg terug naar beneden waren we blij dat wij op weg terúg waren. Zóveel mensen...
Gaaf om gedaan te hebben!
De dag erna ons vertrek vanaf het Oriëntal Kwai Resort (helaas) om nog een dag in de stad door te brengen en te slapen. Uitchecken en wachten op de taxi. Althans, dat dàchten Jurre & Guusje. Als we op het terras aan de rivier zitten komt er met een hoop kabaal een long tail aan varen. We verlaten het resort over de rivier! Een tocht van een klein half uurtje die ons brengt bij The Bridge on the River Kwai. Bijzonder om daar over het water aan te komen.
Ons nieuwe onderkomen opgezocht (bleek een huis van 3 verdiepingen te zijn dus met name Jurre had ineens veel minder moeite met ons vertrek vanaf het resort...)
Fietsjes gescoord en gelijk de drukte in voor een bezoek aan Don Rak, de ere-begraafplaats van alle slachtoffers van de 'doden-spoorlijn'. De ontelbare steentjes met op zo velen KONINKRIJK DER NEDERLANDEN. Dat komt wel binnen. Vanaf Don Rak verder fietsen naar The Bridge om er overheen te lopen. Het hoort bij het bezoek aan deze stad.
Na 1 nachtje in de stad met een mini-bus doorgereisd naar Ayutthaya, de eerste hoofdstad van Thailand. Bekend om al haar tempelruïnes. En hoe bereik je die? Juist, op fietsjes!
En ook al is het hier gigantisch druk in het verkeer, we slingeren tussen de auto's, brommers, tuktuks en motoren door en iedereen wacht en laat ons er tussen. Geen haast, geen irritatie, gewoon vriendelijk en respectvol naar iedereen die deelneemt aan het verkeer. Ook naar ons dus, 4 grote Europeanen op te kleine fietsjes. Vanavond nog 1 keertje naar de night market hier in Ayutthaya voor een lekkere Pad Thai. En kijken. En ruiken. Naar alle kraampjes met kip, satay, fruit, insecten, inktvisjes, krabben en alle soorten en maten vissen. En dan morgenochtend vroeg naar het vliegveld voor onze vlucht naar Chiang Mai in het noorden.
Dat is precies op de helft van onze reis door Thailand.